اخیراً در جامعه SEO در مورد چیزی غیر از ChatGPT سر و صدای زیادی به پا شد، زمانی که فاش شد که بخشی از کد منبع موتور جستجوی Yandex روسی فاش شده بود. مهمتر از آن، به نظر می رسد کد لو رفته حاوی بیش از 1900 فاکتور رتبه بندی است که گفته می شود توسط Yandex استفاده شده است.

اگر دوست دارید در مورد نحوه کار موتورهای جستجو غواصی کنید، ارزش کاوش در این کد را دارد، همانطور که بسیاری قبلاً انجام داده اند. را مقاله سرزمین موتورهای جستجو پیوند بالا حاوی منابع عالی برای چنین تحقیقاتی است و این پست لینکدین توسط Lukasz Zelezny بیشتر مکاشفه های برجسته را به خوبی خلاصه می کند.

با این حال، با دیدن اینکه یاندکس موتور غالب فقط در روسیه است (با حضور کمی در ترکیه و سایر کشورها)، فکر می‌کنیم سوال مهم‌تر این است: آیا می توانیم در مورد فاکتورهای رتبه بندی گوگل از کد Yandex چیزی یاد بگیریم؟

قبل از تلاش برای پاسخ به این سوال، در اینجا برخی از حقایق مهم در مورد کد لو رفته وجود دارد:

  • احتمالاً همه فاکتورهای رتبه بندی Yandex را شامل نمی شود.
  • Yandex گفته است که این از یک نسخه قدیمی تر است و لزوماً کدی را که در حال حاضر استفاده می کند منعکس نمی کند.
  • سیگنال ها وزن ندارند. ما می‌دانیم که موتورهای جستجو وزن‌های متفاوتی را به فاکتورها اختصاص می‌دهند و این وزن‌ها حتی می‌توانند از پرس و جوی به پرسش دیگر متفاوت باشند.

اکنون، نشت Yandex در مورد گوگل به ما چه می گوید؟

اولین، (و جای تعجب نیست) بسیاری از فاکتورها با عواملی که ما می شناسیم یا به شدت مشکوک هستیم که گوگل از آنها استفاده می کند، مطابقت دارند.

دوم، عواملی وجود دارد که احتمال یافتن آنها در گوگل بسیار کم است. به عنوان مثال، Yandex سایت‌های روسی و رسانه‌های روسی را به منابع خارج از روسیه ترجیح می‌دهد.

سوم، عواملی وجود دارد که گوگل به صراحت به ما گفته است که از آنها استفاده نمی کنند. مهمترین آنها عوامل رفتاری کاربر هستند، از جمله:

  • نرخ پرش
  • Pogo-sticking (بازدید از نتایج جستجوی متعدد به صورت متوالی از یک پرس و جو)
  • زمان ماندگاری (مدت زمانی که کاربر پس از کلیک روی یک نتیجه جستجو در یک سایت می ماند

در رابطه با این موارد، سخنگویان گوگل گفته اند که ممکن است از آنها در تست های جداگانه استفاده کنند، اما آنها را برای استفاده به عنوان سیگنال های رتبه بندی واقعی غیرقابل اعتماد می دانند. علاوه بر این، گوگل تنها از طریق یک ویژگی Google مانند Google Analytics یا مرورگر کروم به برخی از معیارهای رفتار کاربر دسترسی خواهد داشت. حدود 28 میلیون سایت از GA استفاده می کنند، اما این تنها بخش کوچکی از 2 میلیارد سایت تخمین زده شده در وب است.

چهارم، Yandex شامل برخی از عوامل است که کاملاً متفاوت از Google است. از جمله مواردی مانند قرار دادن وزن بیشتر در مورد منطبق بودن یک پرس و جو با URL (چیزی که گوگل آن را رد می کند زیرا به راحتی توسط ارسال کنندگان هرزنامه قابل دستکاری است) و کاهش ارزش حجم زیادی از متن در یک صفحه (به نظر می رسد گوگل اهمیتی نمی دهد که چقدر متن وجود دارد. تا زمانی که همه مفید و مرتبط با موضوع باشد).

نتیجه: نشت Yandex مطمئناً نگاهی جذاب به عملکرد داخلی یک موتور جستجوی بزرگ است. این امر بسیاری از چیزهایی را تأیید می کند که ما مدت ها معتقد بودیم که برای رتبه بندی موتورهای همه این موتورها ضروری هستند. با این حال، گوگل نیست و موظف نیست مانند گوگل کار کند، و یا از دستورالعمل های فلسفی یا اخلاقی که گوگل برای جستجو دارد پیروی کند.

علاوه بر این، این توییت توسط SEO Joe Hall شاید بهتر بگویم:

Tweet_JoeHall
ما نه تنها هنوز همه “مواد تشکیل دهنده” دستور العمل گوگل را برای رتبه بندی نداریم، بلکه دقیقا نمی دانیم چگونه آنها این مواد را در دستور العمل های SERP خود ترکیب می کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، بدون وزن‌دهی یا روشی که Yandex وزن‌ها را برای یک جستار معین اعمال می‌کند، اکنون حتی “دستور العمل” برای Yandex نداریم.

بهترین توصیه ما مانند همیشه باقی می ماند: به جای دنبال کردن عوامل رتبه بندی فردی، روی ساخت بهترین سایت و محتوا تمرکز کنید و می توانید چارچوب اثبات شده seoClarity را برای موفقیت در سئو متعادل کنید:

  • قابلیت استفاده: سلامت فنی و دوستانه بودن سایت شما هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو
  • ارتباط: میزان همگام سازی صفحات، محتوا و کل سایت شما با نیازها و نیات مخاطبان مورد نظر شما
  • قدرت: ترکیبی از سیگنال‌هایی که به موتور جستجو می‌گویند محتوا و سایت شما باید در رتبه بالایی قرار گیرد

نویسنده مایل است از بینش ارزشمند افراد زیر که ساعت های زیادی را صرف بررسی اسناد Yandex کرده اند، اذعان کند: رایان جونز تیغ ماهی، مایک کینگ از iPullRank و لوکاس زلزینی.